Fernando José Moreno Arrieta
Profesional Universitario Gestión de Aseguramiento Interno de la Calidad
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El sistema de Aseguramiento de la calidad académica define los procesos, que sistematiza las prácticas de acuerdo con los derroteros del proyecto educativo institucional y del programa, las perspectivas pedagógicas de la institución, los requerimientos del Ministerio de Educación Nacional, los lineamientos del Consejo Nacional de Acreditación, y lo requerido por el Icontec para los siguientes procesos:
Objetivo General
El objetivo del sistema es adelantar los procesos conducentes a la creación de una cultura de la autoevaluación, acreditación y aseguramiento de la calidad a través de la puesta en marcha de un modelo de autoevaluación que permita identificar fortalezas y oportunidades de mejora, proponer metas de mejoramiento, establecer planes de desarrollo y mecanismos de seguimiento para asegurar el cumplimiento de los logros establecidos por la misma comunidad de los programas académicos, lo cual es la base para la autorregulación.
Objetivos Específicos
El Instituto Superior de Educación Rural, en busca del reconocimiento y visibilidad institucional, supone un mejoramiento continuo y se compromete con la transformación de sus procesos académico – administrativos para someterse a un proceso de perfeccionamiento, basado en la construcción de una cultura de evaluación, el manejo eficiente de los recursos y el cumplimiento de las normas legales y reglamentarias que la rigen, generando una formación integral de alta calidad con impacto en el entorno y proyección para el desarrollo sostenible, satisfaciendo las expectativas y necesidades de las partes interesadas. Teniendo en cuenta esta política, se definen los siguientes propósitos para garantizar el aseguramiento de la calidad:
El ISER adopta los principios a partir de los cuales opera el Sistema Nacional de Acreditación, los cuales inspiran la apreciación de las condiciones iniciales de la institución y la evaluación de las características de la calidad del programa académico objeto de análisis. Estos principios son considerados como una totalidad; no hay entre ellos jerarquía alguna, ellos se complementan y potencian entre sí en cuanto referentes que sirven de base al juicio sobre la calidad.
El Instituto Superior de Educación Rural comprende la autoevaluación como un proceso permanente, participativo y reflexivo, basado en la evaluación y el análisis de diferentes aspectos que nos permite como comunidad académica conocer cómo se desarrollan nuestras actividades, identificar nuestras fortalezas y diagnosticar los aspectos que debemos mejorar en nuestros programas y como Institución; a través de la participación en diferentes espacios de los estudiantes, docentes, egresados, directivos y administrativos de la comunidad Iserista.
La estructura del modelo de aseguramiento de la calidad de la institución se acoge bajo el acuerdo 007 del 13 de marzo de 2019 “Por el cual se deroga el Acuerdo 018 del 11 de agosto de 2016, el Acuerdo 010 de 2015 y se modifica parcialmente el Acuerdo 018 de 2005 en sus artículos 7, 8 y 10”, establece la conformación de los Comité institucional y de Autoevaluación de programa Académico y sus respectivas funciones.
Parágrafo: En ausencia del Rector, el Vicerrector académico lo presidirá el Comité Institucional de Aseguramiento de la Calidad.
Acuerdo 010 del 09 de mayo de 2019 “Por el cual se deroga el Acuerdo 009 de marzo 16 de 2015 y se establece el modelo de autoevaluación de programas académicos del ISER”
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to