Nombre del Programa: Tecnología en Gestión de Redes y Sistemas Teleinformáticos
Título que Otorga: Tecnólogo en Gestión de Redes y Sistemas Teleinformáticos
Duración: 6 (seis) Semestres
Lugar de Desarrollo: Pamplona, Norte de Santander
Modalidad: Presencial
Tipo de Formación: Tecnológica
Número de Créditos Académicos: 93 (noventa y tres)
Costo de Matrícula: 1 SMMLV
El programa busca formar un Tecnólogo en Gestión de Redes y Sistemas Teleinformáticos que contribuya al desarrollo del talento humano y que responda a las demandas en el área del conocimiento de las tecnologías de la información y las comunicaciones de acuerdo a los resultados de aprendizaje definidos en las cualificaciones adoptadas, con conocimientos disciplinares básicos y habilidades comunicativas, conducentes a la formación integral que le permita desarrollar procesos formativos, de extensión e investigativos y con sentido ético y moral, conscientes de su responsabilidad social en el desarrollo del entorno urbano y rural.
Para el año 2025 ser reconocido como un programa competitivo, acreditado en alta calidad que contribuye al desarrollo del talento humano y que responde a las demandas en el área del conocimiento de las tecnologías de información y las comunicaciones, con un enfoque incluyente que impacte en el desarrollo urbano y rural. información y las comunicaciones de acuerdo a los resultados de aprendizaje definidos en las cualificaciones adoptadas, con conocimientos disciplinares básicos y habilidades comunicativas, conducentes a la formación integral que le permita desarrollar procesos formativos, de extensión e investigativos y con sentido ético y moral, conscientes de su responsabilidad social en el desarrollo del entorno urbano y rural.
El Tecnólogo en Gestión de Redes y Sistema Teleinformáticos del ISER, se capacita en forma integral, humanística y técnica en las áreas de la programación, las redes de comunicaciones y la adaptación de las nuevas tecnologías a su entorno, soportado en un modelo pedagógico que incorpora un alto componente de integralidad del currículo para:
Coordinar, Supervisar y promover el conjunto de actividades relacionadas con el manejo de herramientas software, desarrollo de software e implementación de Redes de Comunicación.
Estructurar, y evaluar procesos tecnológicos para el desarrollo e implementación de software.
Estructurar, y evaluar procesos tecnológicos en la implementación de Redes de Comunicaciones.
Integrar interdisciplinariamente en la formulación y evaluación de proyectos de Redes y Sistemas Teleinformáticos.
Supervisar las operaciones de adaptación de nuevas tecnologías en entornos organizacionales.
Supervisar y coordinar las actividades de los trabajadores encargados de las diversas operaciones en el campo de las redes y sistemas.
Organiza establecimientos que proveen servicios técnicos en el campo de las redes de comunicaciones, Sistema Teleinformáticos y Sistemas de Información
La orientación y el desarrollo del plan de estudios, le proporcionarán al Tecnólogo en Gestión de Redes y Sistemas Teleinformáticos los conocimientos teórico-prácticos, además de las habilidades y destrezas necesarias que se requieren para laborar en todas las entidades privadas u oficiales, pudiendo realizar las siguientes actividades:
*El dominio oficial para correos electrónicos de estudiantes y profesores del programa es: iser.edu.co
Resolución 003695 del 18 de marzo de 2022Ministerio de Educación Nacional “Por medio de la cual se resuelve la solicitud de renovación y modificación del registro calificado del programa de Tecnología en Gestión de Redes y Sistemas Teleinformáticos ofrecido por el Instituto Superior de Educación Rural ISER en modalidad Presencial en Pamplona (Norte de Santander)”
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to