Nombre del Programa:Tecnología en Protección y Recuperación de Ecosistema Forestales
Título que Otorga: Tecnólogo(a) en Protección y Recuperación de Ecosistema Forestales
Duración: 6 (seis) Semestres
Lugar de Desarrollo: Pamplona, Norte de Santander
Modalidad: Presencial
Tipo de Formación: Tecnología
Número de Créditos Académicos: 93 (Noventa y tres)
Costo de Matrícula: 1 SMMLV
Resolución 007569 del 14 de abril de 2025 ” Por medio de la cual se resuelve la solicitud del registro calificado del programa de Tecnología en Protección y Recuperación de Ecosistemas Forestales, del Instituto Superior de Educación Rural- ISER a ser ofrecido en la modalidad presencial en Pamplona (Norte de Santander).
Perfil de egreso
El Tecnólogo en Protección y Recuperación de Ecosistemas Forestales del Instituto Superior de Educación Rural – ISER, se caracteriza por estar vinculado a escenarios como el de entidades públicas y privadas en cargos relacionados con: el diseño, uso, manejo, implementación y evaluación de soluciones y aplicaciones desde el escenario de la silvicultura y forestación, proyectos productivos forestales y agroforestales,
asistencia en estudios, planes y programas para la protección y recuperación de ecosistemas forestales, Gestión de procesos con enfoque de responsabilidad social y ambiental, apoyo y cooperación en la gestión de estructuras dinámicas para la negociación, concertación, trabajo en equipo y participación activa de comunidades.
Dentro de sus habilidades y destrezas estará en capacidad de:
➢ Implementar soluciones y aplicaciones de las ciencias básicas para la comprensión y atención de problemáticas presentadas en los escenarios del sector forestal.
➢ Planear y dirigir estudios de reconocimiento forestal, cultivo de bosques maderables, programas de reforestación y silvicultura, prevención de incendios, construcción de vías, protección ambiental y programas de control de insectos y malezas, preparar reportes y recomendaciones.
➢ Planear e implementar programas educativos y capacitaciones de entrenamiento en silvicultura, forestación, arborización y preservación de recursos naturales.
➢ Apoyar en el manejo de herramientas metodológicas con énfasis en el mejoramiento de árboles, producción de semillas, suelos, ecología y operaciones forestales.
➢ Establecer planes a corto o largo plazo para plantaciones forestales y la conservación de los recursos naturales.
➢ Desarrollar y supervisar programas de siembra de árboles para la producción de madera y la recuperación de ecosistemas.
➢ Recomendar sobre aspectos forestales a propietarios, gobiernos o empresas.
➢ Apoyar el diseño, implementación, seguimiento y evaluación de los planes, programas o proyectos para la preservación de los recursos naturales, productividad o emprendimientos desde el sector forestal para el desarrollo local y regional.
➢ Gestionar procesos con propietarios, gobiernos o empresas a fin de promover la responsabilidad social y ambiental
➢ Coadyuvar en la gestación de estructuras dinámicas que posibiliten la negociación, la concertación, el trabajo en equipo y la participación activa de las comunidades
lideraras por los Tecnólogos en Protección y Recuperación de Ecosistemas Forestales.
RAP1. Aplicar la fundamentación básica de las ciencias forestales en la solución de los problemas en los escenarios de estudio del área forestal.
RAP2. Identificar situaciones, soluciones y recursos necesarios para el abordaje de problemáticas del sector forestal relacionadas con la protección y recuperación de sus ecosistemas.
RAP3. Aplicar técnicas y herramientas alineadas con la labor forestal.
RAP4. Demostrar destrezas en la presentación, interpretación e implementación de métodos, estudios, planes o programas para el desarrollo de productividad con sostenibilidad en el sector forestal.
RAP5. Aplicar técnicas y estrategias de investigación y proyectos en ciencias forestales para la detección y solución de problemas presentes en los ecosistemas del territorio.
RAP6. Desarrollar el diseño de productos o ideas de negocio para el emprendimiento y productividad del sector forestal.
RAP7. Poner en práctica los elementos esenciales como tecnólogo en Protección y Recuperación de Ecosistemas Forestales que incluyan los principios éticos en un enfoque del desarrollo humano sostenible.
RAP8. Crear habilidades comunicativas mediante la lectura y escritura de informaciones diversas, con objeto de armonizar intereses para el logro de objetivos comunes.
ISER
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to